Tuesday 23 March 2010

Cita-cita Shafik~

I have a dyslexic student. Named Shafik. For those who don't know, ciri-ciri common dyslexic student ialah masalah membaca. They see letters jumping up and down, scattered all over the place and spelled upside down.




Shafik can only read words yang very simple, like kuku, saya, dadu.. etc. Itupun kadang-kadang tersyasyul. And dia selalu eja Ali, tapi sebut Abu.

Tapi Shafik sangat hardworking. Dia tak kesah kalau aku suh dia mengeja sampai nak muntah. Sampai aku sendiri pun nak muntah. Dia tetap mengeja dengan tabah.

And hari ni, aku dapat tahu.. yang Shafik bercita-cita ingin membaca sebuah novel suatu hari nanti.

Bergenang air mata kejap. Besarnya cita-cita Shafik. And aku sangat terharu. And sebak. Sume ada lar.

Shafik lebih rajin daripada students aku yang lain. And Shafik paling pandai hormat cikgu. At least, bagi aku lar. Tapi Allah uji dia dengan kepayahan membaca.


Tinggal 4 minggu lagi aku mengajar kat sekolah ni. And I'm hoping for a miracle.

Tom cruise juga menghidap dyslexia. Yes, he's a dyslexic! One handsome and talented dyslexic. :)

2 comments:

Miss Extraordinary said...

Tersentuh hati bile bace!

Rynn said...

Ingatkan sape la hiroshi seiko nih.. kamu rupanya.. huhu.. yep, i've cried many times because of my students.. and i love them so much!!