Tuesday 22 October 2013

Things happened for many reasons.

Hidup aku masa kecil tidak sesenang orang lain. Sejak dari kecik, berliku sana sini. Di saat orang lain hidup bahagia di samping mak dan ayah masing2, aku tinggal dengan nenek, bersama seorang toki yang sakit misteri, dan seorang pak sedara yang juga sakit mental. Mak aku seorang janda. Kais pagi makan pagi.

Di saat kanak-kanak lain hidup tenang di rumah mereka, aku hidup dalam ketakutan. Setiap hari pak sedara aku akan mengamuk. Jika bernasib baik pada hari tu, dia hanya marah-marah dan menengking sana sini. Nasib tak baik, aku akan disepak terajang. Nenek aku pun sama. Bertempiaran kami lari minta perlindungan dan pertolongan dari jiran. Aku simpan satu pisau kecik di bawah bantal, kalau-kalau pak sedara aku naik gila dan serang kami dalam bilik, sekurangnya aku ada perlindungan. Masa menonton tv, aku akan pegang gunting, kalau-kalau tiba-tiba dia datang nk terajang aku dan belasah aku, aku boleh pertahankan diri. Macam tu la hidup aku sampai la aku berjaya masuk kolej.

Tapi dari segi cinta, aku tak banyak masalah. Aku tak pernah betul-betul bercinta masa zaman sekolah. My first love was my husband. Aku tak pernah rasa sakitnya putus cinta macam yang orang lain pernah rasa. I was so lucky when it comes to love.

Tapi Allah tu Maha Kaya. Kau tak layak mengaku cinta kau sejati dan suci, selagi kau tak diuji.

Perit. Sakit. Itu aku tak nafi.

Tapi aku bersyukur yang amat. Allah mengajar aku banyak perkara dari semua yang telah terjadi.

Pengajaran yang tak boleh di beli di mana-mana.

We are in good terms now. Segalanya terungkai. Starting over everything is not easy. But hey, remember, we have Allah right?

We have Allah. We have our love. We have each other.

Aku bersalah. Banyak salah. Kau terima aku seadanya. Aku malu. Pada kau. Pada Allah.

Tapi aku percaya. Pada peluang kedua. Peluang ni untuk kita.

Let's do it again. All over again. Together. Forever. InsyaAllah.


p/s: To my one and only Dibah, thank you so much for putting up with me sepanjang aku giler meroyan.. haha. You have no idea how much you have done for me. Hanya Allah dapat balas semua tu. I owe you dibah. A lot! And i love you babe.. forever and ever and ever! <3 p="">

No comments: