Thursday 25 June 2009

Adakah masih serupa?

Aku pernah berazam, takkan balik ke Malaysia selagi belum abes belajar. Kiranya, aku taknak balik selama 3 tahun belajar kat sini (cita-cita tinggi melangit!). Tapi, hampeh! Aku kecundang atas sebab2 homesick yang melampau.. huahua~ Sakit jenis lain boleh lagi tahan, tapi homesick ni memang menyeksa jiwa raga. Boleh sewel tau tak?

Tapi masa 2nd year, aku berjaya untuk tak balik dan menghabeskan masa2 summer kat UK. Sangatlah boring sebab asyik hujan. Summer 2008 siap dapat anugerah the wettest summer in 50 years! Memang nasib tak menyebelahi aku. Pastu, konon boleh la jimat duit sket bila tak balik. Cari keje ke ape.. erm, hampeh jugak! Lagi banyak duit aku habes ada lar.. aku syak ada orang curi kad bank aku lar...siut tul! sebab duit aku asyik abes jek~ huhu...

Dan sekarang, setelah hampir 2 tahun aku tak balik Malaysia.. aku tertanya2 sendiri.

masih serupakah negara ku itu?

masih serupakah bandar Kuantan yang ku cintai?

Masih serupakah Kampung Balok ku?

Masih serupakah sahabat2 ku?

Masih serupakah keluargaku?

Masih serupakah buah hatiku?

Owh..banyaknye persoalan. To be honest, aku takut. Takut akan perubahan2 yang telah berlaku selama ketiadaan aku. Yang bakal aku ketahui bulan depan bilamana kaki ini menjejakkan kaki di bumi yang panas macam oven itu. Bumi Malaysia.

Dan yang pasti..

Malaysia sah2 la berubah. Pak lah dah tak jadi PM.

Kuantan pun dah banyak berubah aku dengar.. dah ada pasaraya yang lebih besar dari Megamall.. hebat2!

Kampung Balok aku tak pasti berubah ke tak.. takde pulak dengar cite ada traffic light tumbuh depan umah ke ape..

Sahabat-sahabat.... entah kenapa.. yang ini aku paling risau. Somehow ada perasaan being left out dan tak penting anymore. Dan aku risau, if kami dah tak jadi macam dulu. Well, of course lar takkan sama.. semua dah matang2 (yeke??). Erm, dah lama tak bersua muka. Agak2 dorang masih kenal aku ke? huhu..

Keluarga.. Yang pasti, ramai yang dah pergi, dan ramai juga ahli2 baru.. Alhamdulillah.

Buah hatiku? hee..tahun lepas bulan 8 was the last time aku jumpa dia.. belum cukup setahun pun. Masih segar di ingatan.. :)

Aku pulak macam mana? Masih serupakah? Or sudah berubah jadi wonder woman kah? Owh, mestilah tak sama kan? dulu aku takde degree.. skang aku dah ada degree..Alhamdulillah~ Dulu aku comot.. skang aku comel (huahua..). Tapi ape2pun, yang pasti, aku tetap aku.. Rozzairin Mustafa yang dulu. :D

8 comments:

Nazirul said...

aku antara yang berubah..tapi ko tak perlu takut..berubah kearah kebaikan baik bukan???hehehhe :)
tak sabar nak tggu ko balik!!!

nadirah alias said...

people change n places pon change dear.takut utk terima sesuatu yg br 2 normal la..but we change to better the life!hehhe

Anonymous said...

sape la plak yg curik bank card ko nye rin oi~ huhu ntah2 aku kot. heuheuhee

pape pon kedai mamak dah berubah, subang byk nak mampos kopitiam yg gilos2 punyer mahal. air secawan kecik, harga mahal. terkujat gak aku. cuma environment je yg best. tu yg buat mahal kot. huhu

bila ko balik ke malaysia ko akan pulang kembali ke comfort zone yang asal, yg mana akan membuatkan kita jadi malas! nak masak, malas! nak jadi rajin, malas nak tolong org, mengharapkan sesuatu dari sesuatu..yeke? harap2 tak gitu la ye puan rozz. selagi kita di luar comfort zone, itulah masanya untuk kita berubah. dan kembali ke comfort zone dengan perubahan yg kekal.

p/s: comfort zone, seseorg yg lebih muda tetapi berfikiran matang yg ckp pada aku. adeh. tapi tatau la term tu dr buku mana huhu

Rynn said...

husni..ko pun dah berubah.. dulu ko tak geli gi mamak..skang ko dah geli..huahua~

erm..aku pun harap segala perubahan positif yg aku dah buat, akan kekal bila aku kembali ke Malaysia.. betul cakap ko, malaysia sebenarnye our comfort zone.. kawan2 kita ada disekeliling pinggang, family sentiasa support, makan senang nak cari.. takut jadi org yang mengambil mudah segala benda pulak.. nauzubillah..

tapi ape2 pun, i'm still looking forward sangat2 to go back.. :)

Rynn said...

mubin: aku tau ko dah byk berubah.. harap2 tak perlu lagi hidu asap rokok bila kuar ngn ko ;)

polar: yes, everything change. and aku harap aku bersedia untuk menerima segala perubahan itu..

AkuOrangBalok said...

Ada beberapa perkara yang perlu berubah, dan ada beberapa perkara yang tidak boleh diubah, especially yang nostalgik..

Mereka yg balik dari oversea ni, benda pertama perubahan yang nak dilihat ialah cara berfikir, cara bertindak, halatuju yg lebih abstrak, pemikiran yg lebih kreatif dan innovatif, decision making yg jitu dan tepat. Orang kampung memang mengharapkan ada perubahan dari segi akademik..

And yg tak perlu berubah is your smile, keceriaan, kenakalan.. you know.. sampaikan orang kampung akan kata "Kakak ni dah pegi tempat omputih pun masih bersifat anak dara kampung...".. you know kan anak dara kampung tu biasanya lembut, ayu, pemalu... senyum sambil gigit jari... kah5.. kelakar lah pulak kalu you buat gitu esok..

Rynn said...

achik.. insyaAllah kakak pun berdoa moga kakak jadi manusia yang lebih baik dan berguna lepas ni. And pasal anak dara kampung tu.. haha.. kalau kakak gelak gigit2 jari, ada yang kena kutuk nnt. hik.. tapi sy memang pemalu.. aww~

riaizzatirazali said...

aku nak comment, tp bila baca comment ko yg last tu aku terus ilang segala mende nak tulis. hahaha.

aku still sama, bdn sama(ke makin CUMIL??), pakaian? sopan sket kot. loya buruk? xde dah. dah matang kan. hahaha. rasa dah bercicit perangai aku still camni. tp 1 thing x change: me being overprotected. and i'm used to that. hahaha.

yg penting, environment lain la sket, tkn ko expect m'sia cam makin mundur kot?? ;p

mula2 mmg la agak awkward sket, lama2 mabeles la sme. oleh itu, cepatla pulang utk mengetahui perkara sebenar. :)