Monday 15 June 2009

Your right and left face

Pernah tak korang tengok cermin, and dapati muka kiri dan kanan korang berbeza?

And actually, setiap anggota kiri dan kanan kita berbeza dari segi saiz, kedudukan dan bentuk. tak caya cuba check sendiri.

Dan dah lama juga aku perasan yang muka aku lain sebelah. Tapi arini sebab takde keje lain nak buat (aku bosan tahap cipan), aku pun google "left face and right face".

Dan apa yang aku jumpa sangat menarik (at least bagi aku lar).

Memang muka kita lain sebelah! And dah ada orang buat experiment pun (owh betapa ketinggalannyeeer aku!). Expression of muka sebelah kanan kita is controlled by our left brain, and expression muka sebelah kiri pula is controlled by our right brain. Sebab tu expression kedua-dua belah muka kita berbeza.

Di bawah adalah contoh gambar selebriti2 yang telah diexperimentkan. Gambar yang tengah2 adalah gambar original. Manakala gambar di kiri adalah gabungan muka sebelah kiri dan gambar kanan pula adalah gabungan muka sebelah kanan..hasilnya?? adalah 2 muka yang berbeza..



Sarah Jessica Parker
Tim Gunn
Tony Blair
Johnny Depp
Robert DeniroEleanor Roosevelt
Dick Cheney
Bob Dylan
Billie Holiday
Andre Breton
Gwyneth Paltrow
Best kan? Hihihi.. jakun sungguh aku!

5 comments:

Anonymous said...

wahhhh! muka anggota badan kita sebelah kiri & kanan berbeza tu aku tau. tp bila gabungkan gambar tu mmg nampak lain. nak tak aku try kat muka ko rin.

Rynn said...

haha.. ko ada ke gambar aku yang betul2 pandang depan? kalo ada leh ar try.. aku nk cuba gak.. tapi aku buta IT.. haha.. pastu buat ar muka ko gak..heee

AkuOrangBalok said...

Maybe you would like to try something which is more crazy. Try this:

http://celebrity.myheritage.com/celebrity-face-recognition

Shahira said...

wah.
satu knowlede baru.
tp kan pic tu kan cm aku pnah bwt.
gune webcam.
huhu.

riaizzatirazali said...

sama je muka aku?