Friday 31 July 2009

Aku benci rokok!


Rokok mencacatkan otak. Yer, terbukti oleh perangai2 smokers yang tak reti nak berfikir secara rasional dan tak reti nak menghormati orang lain.

I went to kedai makan with my girlfrens last nite. Makan and borak2 dengan sangat best. Tapi yang tak bestnyer, we were surrounded by smokers. Meja kiri, kanan dan depan. Please larrrr!!! Kalau nak mati, and kalau nak jadi busuk, sila jangan libatkan orang lain yang tak bodoh cam korang! Kuantan ni dah cukup tercemar udaranya dek kilang-kilang di Gebeng tu. Tak perlu la nak tambah lagi index pencemaran udara kita.

Sakit betul hati. Tapi takkan la aku nak bangun and pergi simbah rokok dorang dengan ice blended soursop aku? Nanti tak pasal2 aku kena simbah balik dengan mee sup berasap dorang.. Jadi, aku pun bersabar. Bersabar dalam kesesakkan nafas.

Pernah sekali zaman sekolah dulu. Aku naik bus dari bandar nak balik rumah. Masa tu bus tu belum gerak. So aku naik and tunggu je la. Tetiba ada sorang lelaki naik. dia duduk betul2 blakang kerusi aku. lepas tu, isap rokok. Tau tak bus yang belum bergerak, takde angin yang masuk dan bawak keluar asap tu berambus jauh2. Dah la parking betul2 blakang aku. Maka berkepul-kepul lah asap memenuhi segenap ruang udara di sekeliling aku. Aku bukak tingkap paling luas. Tapi takde kesan. Pastu aku bitau die elok2. "Bang, boleh tak isap rokok jauh2 sket, takleh nafas la".. pastu tau tak dia jawab ape? "Pergi la keluar, ni bukan bas bapak kau"..

Ya Allah, apa punya bangang la mamat tu!!! Skang ni, sape yang berlagak seolah-olah bas tu bapak kau yang punya???? Aku ke dia??? Eeei! sebab aku malas nak layan perokok yang bodoh tu, aku pun keluar la dari bas. Dalam hati memang dah terbakar habes. sakit hati yang amat! Very-very selfish ok! Tak suka la orang camtu!

Itu baru sikit, kalau nak cite pasal kekurang ajaran perokok2 ni, memang sampai ceroh pun tak abes. huhu..

Pernah tak dorang terfikir, orang2 di sekeliling dorang yang terhidu asap busuk yang keluar dari mulut busuk dorang tu, ada asthma ke? Sesak nafas tau tak!!!!!!!!!!!

Aku boleh simpulkan di sini, orang yang merokok di tempat awam, memang SELFISH! And i hate selfish people!

And jika taknak aku benci korang, sila jangan jadi SMOKER yang SELFISH! Please lar! Or even better if korang jangan jadi smoker langsung!! Memang aman dunia!

6 comments:

riaizzatirazali said...

do u know that ppl yg menghidu asap rokok tu cam berpuluh kali ganda lg bahya dr penghisap tu sendiri?

n yg wat aku sgt DISGUST smokers ialah being the hosp tu sendiri, msk ward medical, penuh manusia dan pakcik2 yg mempunyai sakit jantung dan peparu. semua itu ialah SMOKERS.

n aku sgt benci ada satu patient tu, dia kena cancer sbb HUSBAND dia yg smoke. itukah cinta mendlm teragung yg digembar gemburkan? aku tatau apa yg aku rs kalau aku jd bini dia..

aku pernah tersgt bggg time kat kedai mkn, dia cam purposely hembus ke meja kitorang (yg time tu sme tgh pakai uniform baru balik hosp), lalu aku tertinggi suara 'korangla kalau masuk sepital nanti, ku biarkan mampus je lg bagus'.

tp pastu terus makan laju2 sbb takutla pulak kena apa2. hahahah.

Zara Yasmine said...

Oh dah-ling, if only abang can read this post of yours! lol...

dah berkali kali ku sound to stop puffing, sampai ni nak masuk 2010 pun still puffing away. tapi nasib baik die tak smoke dlm rumah and keta, takut I bising kot ^_^

Anonymous said...

woo...~ sabar rin sabar.

wantong said...

ko mmg putih dari dulukan...ke?

zainuddinarsath said...

hehe... luahan hati yg sgt membara... well.. rynn suh i bace kan.. dah bace... mmg betul... merokok mmg tak elok... SGT tak elok... tp i am a smoker too kan.. hehe... bukan i tak sedar.. i sedar... well.. actually i dlm process tgh try nak stop jugak... its not easy... it really really not easy... but do-able.. hehe.. i am not down to about 5 sticks a day.. from.. lets say... 20... hehe..
to people out there yg nak husband ke.. sape2 yg rapat stop smoking.. jgn marah... tapi bagi sokongan.. kalau korang rajin.. bacela article pasal stop smoking.. effects... after effects.. ade banyak effect yg ramai tak sedar...
tapi... sape suruh start kan.. padan muka.. haha.. tp its past.. it cant me ammended.. we have to always look to the future... complaining about the past will get us no where.... :) ... soo.. marilah kita sama2 bagi sokongan pada yg nak berhenti... :) ... seperti i.. hehehehe... maceh2.. (dah rase cam tulis blog sendiri lak)... haha.. adios

Rynn said...

ria: betul ria.. sgt tak adil kalau org sekeliling yg terpaksa tanggung penyakit, padahal org lain yg merokok. biar Allah je yg balas jasa baik dorang tu.

kak kim: don't stop persuading him. maybe if you guys have kids, he'll consider to give up kot..hehe..

husni: hehe..aku sabar ni beb..sbb tu luahkan prasaan kat blog je. kalo tak, dah lama mamat2 tu kena simbah ngn air.

wan tong: siapakah anda? dulu sy tak penah putih.. anda tersilap org kot..huhu..

zai: u nak stop? betul ke zai? alhamdulillah.. go slow.. i support u 300%!! chayyuk2!! gi ler ikut treatment clinic.. insyaAllah dorang dpt tolong kot.. k, good luck!