Monday 18 October 2010

Penting ke mati di mana?

Sekarang ni musim haji.. banyak aku tengok status2 kat facebook update pasal journey mak ayah dorang ke sana.

Aku selalu dengar ayat-ayat macam:

"Dia meninggal kat mekah? Alhamdulillah.. bertuahnya dia"

"Aku harap sangat dapat mati di Mekah satu hari nanti".

Dan seumpanya lar..

Erm.. aku tak pasti tentang tanggapan ni.. adakah ianya mitos semata-mata. Or memang ada dalil yang mengatakan kalau mati di Mekah, maksudnya ko bertuah.. Ye ke?

Pernah ada orang tanya aku.. "Abes tu, Abu Jahal and segala bangsa2 arab yang jahat2 tu sume mati kat mekah gak.. camne tu?"

Erm..ntah lar.. tak dapat aku nak berhujah panjang2. Yang pasti.. itu semua urusan Allah.. kita tak perlu nak judge sesiapa.

Dan persoalan mati di mana tu tak penting.. tapi of course lebih mulia meninggal kat mekah daripada meninggal tengah tonggang arak kat kelab2 malam.. kan? So, i guess.. mungkin ada benarnya tanggapan2 macam tu.. but still.. don't judge too soon.. ada orang mati dalam keadaan aib dan teruk, mungkin sebab Allah nak hapuskan dosa2 dia..who knows, rite? Wallahualam..

3 comments:

nadirah alias said...

i think org ckp mcm tu sbb kan klu kt mekah byk cara utk hapuskan dosa n gain pahala.so sbb tu la kot.aku rasa la.hehe

Cikgu Muazam Yunus said...

Salam, Ibu saya antara jemaah haji yang meninggal dunia di Mekah pada 6 November 2010 baru ni. sedih, tapi redha. Masih terkejut sebab pemergian Ibu saya amat mudah. Mengadu penat lepas tawaf dan terus pergi menghadap Ilahi.. Saya ada terbaca dalam buku agama bertajuk "Keistemewaan Dua Tanah Suci: Makkah dan Madinah". Memang ada hadis yang diriwayatkan dari Rasulullah yang berbunyi "Sesiapa yang meninggal di salah satu dua tanah haram (makkah dan madinah) akan dibangkitkan nanti dalam keadaan yang aman".. ada juga diberitahu hadis jika meninggal masa dalam ihram akan dibangkitkan nanti dalam keadaan bertalbiah dan hampir dengan Rasulullah.. InshaAllah. Doakan semua yang tekah oergi ditempatkan di kalangan orang yang beriman. InshaAllah.

Rynn said...

Salam, terima kasih for your info.. pasni kalau ada orang tanya boleh la saya jawab macam tu jugak :)