Monday 11 October 2010

PS 2 vs Polis sentri

Hari ni ada latihan rumah sukan.. Aku guru rumah kuning.. tak pernah seumur hidup aku masuk rumah kuning.. pelik rasanya bila bukan dalam team rumah biru anymore. :(

Owh, sebenarnya aku nak citekan kejadian yang berlaku petang tadi.. menyebabkan aku terfikir, budak2 zaman skang memang takde life.. and i pity them.

Situasi di parit bersebelahan padang sekolah.

Cikgu Rin: Hey, korang jangan main dalam parit tu.. kotor lar! Kalau kamu tak keluar dari parit tu sekarang, cikgu akan cancel nama kamu, and kamu tak payah datang hari sukan. (I was trying to be as garang as possible, but failed miserably.)


Murid A: Yeay! lagi bagus. Duduk rumah main PS 2 lagi best!

Murid B: Aah.. tengok tv lagi best!


Cikgu Rin: Hnnnss..Hnnsss (Kembang kempis hidung)

- The end-

Tengok la budak2 sekarang. Main PS 2? PS 3? Nintendo? aduhai.. tak ganas langsung kot? (Mesti ramai yang tak setuju ngan aku.. aku peduli ape)

Aku tak nafikan menda2 camni memang la menarik. Seronok.

But don't you think these kids are missing something?

Childhood was supposed to be filled with adventurous things. Go out and explore the world. (And when i say 'world', i mean your neighbourhood and not Africa or whatsoever).




And talking about childhood, i have nothing to regret when it comes to my childhood. And tinggal kat kampung pulak tu. 1001 macam menda aku boleh buat. Seronok jadi budak kampung. Tak cukup rasanya 24-jam sehari. Mana tak nya...

Panjat pokok jambu. Turun pokok mempelam. Aku memang suka panjat pokok. Sampai skang pun kalau nampak pokok yang agak2 best dahannya, kaki aku mesti menggeletis nak panjat. We all even ada rumah atas pokok lagi.. bukan aku yang bina la tapi..kawan2 abang aku. Mesti dorang menyampah je aku ikut dorang.. Sebab kena jaga tak kasi aku jatuh dari pokok. Ye lar, jakun kot naik rumah atas pokok. Sori ar brader~


Pastu...Masuk parit. Keluar lombong. Parit ni bersih ok. Air dia jernih and banyak ikan laga. Aku stop main kat parit when one day ada lintah panjat betis aku.. tobat taknak main parit dah.

Masuk reban ayam. Keluar reban arnab. (Hence, comes the ternakan kutu atas kepala). Tak tau nape asal main nyorok2 je.. reban ayam mesti menjadi pilihan.. pastu boleh plak suh ayam tu diam jangan buat bising, nanti kantoi aku menyorok dalam tu.. Tapi most of the times, ayam tu taknak beri kerjasama.. tak sporting betol!

Naik motor. Jatuh basikal. Aku pernah pengsan and hilang ingatan sehari sebab jatuh beskal. Basikal jiran plak tuh. Sampai jahanam beskal dia. Nasib baik aku tak naik beskal aku sendiri waktu tu.. kuikui~

Masuk semak. Keluar hutan. Part ni memang adventure. Seharian masuk hutan cari buah kemunting. Keluar dari hutan rupa macam anak orang asli.. Pastu kena tibai dengan getah paip.. Adoi!

Mandi hujan.. and never demam. Tiap kali hujan je, memang kenduri sakan lar.. yang bestnya boleh mandi hujan berjemaah dengan askar2 sekampung.. buat tour lagi dari satu rumah ke rumah lain cari 'air terjun' paling power. 'Air terjun' yang dimaksudkan ialah air yang terjun dari atap.. kalau atap zink orang tu dah pecah2 sket hujung dia, lagi power 'air terjun' dia.. Kalau banyak taik burung bertambah-tambah power 'air terjun' tu.. huhu~

Owh..owh.. main galah panjang. pastu gadoh ngan kawan sebab cubaan meraba tiada sempadan. Tapi main galah panjang memang ko terpaksa meraba je mana2 badan lawan yang sempat ko raba. Kalau tak macam mana nak menang.. Kuang kuang~

And my feveret part was when ada jiran yang nak sembelih ayam, budak2 kampung dikerah suruh tangkap ayam tu sampai dapat.. Perggh~ Memang syok kejar ayam.. Lintang pukang satu kampung aku kejar. Bila dia sembelih and masak ayam tu, sket pun dia tak hulur kat aku..ada ke patut?


And macam2 lagi actually.. kalau nak listkan sampai subuh tak abes.


Tapi syok wooo..budak2 sekarang ada? Suruh main hari sukan kat skolah pun dikatanya main ps2 lagi best? Kecewa tol aku.


Syukur i was an 80's baby.. not a y2k-an baby. If not, i would have missed all the adventures of being a budak kampung. Which i'm so proud of. :)

4 comments:

bingkisan said...

oit...dak kampung sebelah...dak kampung sini pon rindu jaman budak2 gak...

riaizzatirazali said...

hahah! bab2 bertumbuk dgn laki ko tanak list ke? sengal nya budak! patutlah skrg mcm belacan kau! hahahah!

Rynn said...

budak kg sebelah: jom jadi budak2 semula nak?! me ok jek..

ria: opps, bab bertumbuk ngan dak laki tu ganas sangat.. tak sesuai letak kat blog.. haha..

bingkisan said...

hoho...ria, please add the story...tQ