Tuesday 26 October 2010

Kenangan pahit itu...

Ada sorang my student hari2 desak aku suruh add dia kat facebook. Sebenarnya aku berat hati sikit nak add students kat facebook.. bukan apa, nanti ada perkataan2 yang tak menggambarkan perilaku seorang guru diucapkan kat facebook, habislah profession perguruan dipandang serong. Almaklum la aku kan penyantun yang amat. Aku taknak la jadi nila setitik, nanti rosak susu sebelanga.

Anyways, aku dah add student aku nih. And bila browse through the gambar, tetiba je aku teringatkan satu kisah silam.. kisah yang kalau boleh aku nak lupakan.. tapi tadi tetiba teringat kembali.. mungkin sebab student aku ni muka cam ada iras2 musuh zaman kanak2 aku tu kot..

Nak flashback sket...

Dulu aku pernah tinggal kat kawasan perumahan. And memang ramai la kawan2 kat situ.. tapi ada dua orang budak perempuan ni.. junior dari aku, anak cikgu kat tempat aku skolah. Sekolah Balok.

These 2 girls seriously super annoying. Actually tak pasti sape lebih annoying, dorang ke aku. Tapi sebab aku annoyed giler ngan perangai dua ekor ni, so aku decide dorang lah yang annoying sebenarnya.

And ada la satu masa ni kitorang cam gadoh kot.. and time tu aku tengah tengok tv, lepak kat kerusi tepi tingkap. Pastu due ekor kera ni lalu kat tingkap tu naik basikal sambil jerit and maki macam2.."rozzairin giler! rozzairin b*bi! rozzairin bla..bla..bla! Ada la dua tiga round diorang lalu kat tingkap tu.

And for those yang kenal aku masa aku kecik (especially nana), dorang mesti tahu aku ni memang pantang diprovoke.. mulalah sifat ganas dan brutal membuak2 cam incredible hulk. Tapi aku sabar lagi.. aku pun standby kat tingkap, and bile dorang lalu, sebelum sempat dorang maki aku, aku dulu maki dorang.. aku cakap "Anak orang giler!!!!".. Pastu dorang pun balas macam2 lagi, and then blah.. abes cite.

Pastu you know what happened the next day?

Tetiba mak budak dua ekor tu (cikgu kat skolah aku), masuk kelas aku. Dia tak mengajar aku pun, tapi aku pelik apsal dia masuk kelas aku.. tak ingat tapi rasanya dia cakap dia ganti cikgu lain kot.. and after greet n baca doa, semua pun duduk lar.. pastu she called my name. and asked me to stand up.

Aku pun bangun. Pastu terus dia sembur aku. Dia tanya aku, in front of the whole class, betul ke aku ada cakap kat anak die "anak orang giler"? pastu aku cakap lar "dorang yang lalu kat umah saya maki2 saya".. pastu die tengking, "jangan menjawab!".. bengong tak? dah tanya, pastu aku jawab, dia kata jgn menjawab plak.. sah bengong!

"Awak tahu tak? kalau awak cakap anak2 cikgu tu anak orang giler, maknanya awak cakap cikgu la yang giler.. keturunan cikgu tak pernah ada yang giler.. tapi cikgu tak tau la kalau2 family awak ada yang gila kan?".. aku memang ingat sangat ayat dia tu. Pastu terus la dia tengking2, and marah2 aku depan satu kelas..

Tuhan je yang tahu betapa aku malu waktu tu. Malu yang teramat sangat sebab kena marah camtu depan semua orang.. Aku tak maksudkan pun yang anak orang giler tu.. actually main sedap mulut je maki since anak die tu maki aku lebih lagi.. tu kira baik dah tu.. selalunya kalau nak marah aku sebut *tut*, *tut*, *tut*,.. tapi hari tu ntah kenapa aku baik hati cume gi sebut anak orang giler je.. tu pun nak kecoh.. Tapi seriously, cara dia marah tu macam la aku buat kesalahan yang tak boleh diampunkan, and macam aku ni budak jahat sangat. Tengking2, tanya aku bertubi2 tapi tak bagi aku jawab (What the hell?). Tapi memang tak patut. Dia marah aku, tak padan dengan kesalahan yang aku buat. Dia tak tahu anak dia lagi setan.

Lepas dia marah2 aku, dengan muka puas, die pun keluar kelas, dan aku pun terduduk, macam tak percaya dengan apa yang berlaku. Dan bila semua orang bagi pandangan simpati kat aku.. aku pun menangis.. Gengster sekolah menangis ok! Sebab aku memang sedih.. Aku rasa cikgu tu dengar cerita sebelah pihak.. tak adil langsung..

And memang start pada tu aku benci giler ngan cikgu tu dan seluruh keluarganya.. actually kat perumahan tu memang kawan2 kitorang tak berkenan sangat ngan perangai kera2 tu.. dia ingat dia anak cikgu, so dia bagus lar.. go to hell!

Isk.. sampai sekarang kalau aku teringat balik, memang luka lama berdarah kembali.. sebab memang aku betul2 terluka..

Hari tu dia malukan aku depan semua orang, tak mustahil bebila in the future Allah malukan dia pulak depan semua orang..

Ok habes cite..

Dalam hal ni, aku rasa cikgu tu tak perlu pun campur tangan. Biasa la budak2. Bergaduh tu perkara lumrah kot.. takyah la nak jadi ibu yang protective giler babi, sampai buat camtu kat anak orang.. dia marah aku cakap kat anak dia giler, tapi dia tak pikir ke perasaan mak aku bila dia buat kat aku camtu? hundred times lagi teruk kot?

Sangat tak professional ok.. please lar.. aku kalau teringat muka cikgu tu (dah la huduh), memang rasa sakit hati sangat2.. walaupun perkara tu dah berlaku 14 tahun lepas. Dia boleh je panggil aku jumpe dia one by one, and tanya elok2, nak marah pun takpe. Tapi kenapa dia pilih tuk sembur aku depan satu kelas. Tak perlu kot?! Sengaja la tu nak memalukan. Uurrgh!

Moral of the story : Let your children play, and quarrel. It's part of growing up. Don't interfere. Or else, you'll lose the respects from the other kids and will be remembered as a total jerk!

4 comments:

Nana Said said...

aku suka bila ko cerita pasal zaman kanak2...buat aku teringat...tapi kalo aku sendiri nak cite, mcm xingat sgt la ape yang jadik masa kecik2 dulu...anyway, teruskan mengimbau kenangan lama...coz i'll surely read and enjoy it!

sape beruk 2 ekor tu?aku tau tak...mc dulu sume org jek kite panggil beruk...kita dua je yang org...ahahaha~

sape plak cikgu tu yeh?tak dapat teka...peristiwa nie berlaku ms darjah lima ke?

aku pong penah kene trk pe ngan cikgu dulu...cikgu siah...igt tak?dem aku harap sgt dapat jmp die satu hari ti...

Rynn said...

my childhood memories penuh dengan kenangan ko dan aku.. we grew up together. buat jahat together. and gaduh.. and yg bestnyer ko actually sgt baik dan naif kot.. aku yang dajal gi hasut ko wat macam2.. seriusly bad influence. .

and incident ni berlaku time darjah lima.. ko kat kelantan waktu tu. aku tak ingat la nama cikgu tu. aku just ingat muka dia jek.

ko kena ngan cikgu siah? erm.. rasa cam tahu, tapi tak ingat lar.. kes ape ek?

Anonymous said...

i've got to admit, you're style of narrating is funny n interesting to read.:)
blog gewe lain cerita pasal kisah hidup gak, tp kadang2 penuh melankolik, kalah drama korea mahupun drama hindustan.

*yawn*,anyone?

dunno, maybe because gangsters think alike kot ;)

Rynn said...

yakuza: u think so? hehe.. thanks.. actually main taram je tulis what's on my head. lebih tuk mengabadikan kenangan diri sendiri. :)

and i love ur writing style too.. lebih ilmiah n senang faham..