Sunday 16 January 2011

Dunia VS Akhirat

Salam,

Today, i came across a reminder. A clear reminder from Allah supaya kita tak melebih2kan dan obsess dengan dunia dan segala kepalsuannya. And thought of sharing it here so that it will last longer in my head insyaAllah.

So, here goes the ayat:-

(57 [al- hadid]:20) "ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan, senda gurauan dan perhiasan. dan saling berbangga di antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. dan di akhirat nanti ada azab yg keras dan ampunan dari Allah serta keredhaanNya. dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu."

Sometimes i feel frustrated when i didn't get what i want. And also jeles giler bila tengok orang pergi melancong sana sini. Pastu tengok orang pakai baju and shawl yang gorjes2, mula lah hati ni 'gelepor' nak beli jugak..

Aku pun teringin nak pakai skinny jeans.. sbb rasa cam cantiknya!!! But my husband selalu remind me, it's not nice, katanya. Nak berfesyen2 tapi aurat ntah ke mana campaknya.

And when aku berperangai macam2.. he always cakap "dunia semua tu.. dunia!" in a lawak way lar.. but then aku balas.. "abes tu bola bukan dunia ke?".. deng! terus dia sengih2 ala kerang busuk.. haha.. sori kamu.. me gurau jek. i know bola dan skinny jeans serta shawl rambu ramba memang langsung tak compatible untuk dibuat perbandingan.

Aku jugak agak kesal dengan gaya hidup zaman sekarang. Banyak sangat benda yang buat kita lagho. Facebook lar. Blog lar. Game lar. Twitter lar.. And macam2 lagi.. Berapa minit sangat kita luang masa untuk baca Al-Quran? And lebih teruk ada yang tak sembahyang bang. Nauzubillah...

Kita sanggup bersusah payah sebab nak be up-to-date. Sanggup keluar wang banyak2 bikin kereta lar, bikin rupa paras lar.. tapi nak sedekah kat masjid cukup payah. Sedangkan itu lah harta kita di akhirat kelak. Bukannya skinny jeans atau shawl rambu ramba atau PS3.

Benda ni bukan senang nak buat. Sebab aku juga manusia biasa yang cepat sangat lupa diri dan iman yang sentiasa turun naik macam roller coster. Tapi insyaAllah mulai hari ini, aku akan cuba menahan diri dari terpedaya dengan godaan dunia yang melebih2. Try nak hidup sederhana dan tak rasa pressure dengan kepalsuan duniawi lagi.. Moga Allah kuatkan imanku dan kita semua. Amiin~

Jom ramai2 kita beramal! :)

3 comments:

bingkisan said...

i like this...

Nazirul said...

izin baca.dan bila2 nak quote entry ni.thanx ryn.

Rynn said...

my pleasure.. silakan :)