Monday 12 April 2010

Buruh kasar!

Aku sakit hati. Sangat sakit hati. Tak tahu nak luah kat sape dah. Skang ni aku rasa nak menjerit sekuat hati! Aku benciiiiii!!!! Aku benci jadi buruh kasar! Aku bukan kuli batak ko lar!!!!!!

Aku skang tengah praktikal. Untuk menjadi seorang guru. Tapi aku disuruh buat kerja yang bukan bidang aku. Aku takde kemahiran langsung. Mula-mula disuruh bina lanskap. Ok la.

Pastu now suruh buat kolam ikan lak. Suh aku bawak budak2 pendidikan khas aku buat kolam ikan. Nak kena simen bagai. Camne??? Aku tak pandai la ngok!!!!

Budak2 aku dah gali kolam macam buruh kanak-kanak. Tapi hari-hari kena keluarkan air from the kolam sebab kolam tak siap lagi, tapi air hujan dah bertakung. tanah tu macam tanah liat tau. Bayangkan dengan berselut-selut. Baju budak tu hari-hari kotor.

Budak-budak khas ni, kalau disuruh buat keje-keje macam ni, memang dorang takkan cakap 'taknak' or 'malas'. Dorang akan ikut je arahan. Kalau pijak kepala pun diorang redha jek. Aku rasa kalau pelajar-pelajar normal yang bjiak pandai tu disuruh buat kerja macam ni, dah lama dorang menolak sebab buat keje buruh hari-hari.

Dia suruh budak-budak ni buat macam2, bukan nak bagi upah. Bile budak dah terbongkang kepenatan, kami ni la yang belanja budak minum air. Kesian kot tgk keje berat camtu. Sampai lelah-lelah ke diri. Die sibuk wat keje VIP. Bukan nye nk tanya pun budak-budak ni ada minum air ke. Cukup rehat ke. Yang die tahu, bagi arahan, buat kolam. gali kolam. gali kolam. angkat batu-bata. susun sana. susun sini. haaa yang tu tak rata tu, ratakan lagi. Urrrgghhhhh!!!!

Dan satu lagi, kalau budak cedera macam mana? cangkul tu tajam ok! Kalau jadi apa kat budak-budak, aku jugak yang kena sebab aku guru yang pantau budak2 ni, die mmg takde kat tempat kejadian. So ape-ape hal, die memang selamat kan? aku jugak yang kena jawab.


Aku tak kesah kalau die nak jadikan mende ni sebagai satu sesi pelajaran. Tapi masalahnya kami sume ni takde kepakaran. Teori pun tak pernah belajar camne nk bancuh simen. Camne nak tampal simen. Dah la cikgu2 sume perempuan. This is totally not our thingy. Dia tak pedulikan pun kebajikan pelajar. Yang dia tahu, kawasan lanskap dia siap, dan dapat pujian pengetua dan semua orang. Semua ni hanya untuk kepentingan peribadi. Dan kami digunakan untuk capai matlamat dia tu.

Ibaratnye seperti, cikgu masakan, disuruh jadi cikgu kimia. Buat experiment sume bahan-bahan kimia tu, tanpa ada sebarang kursus. Ko rasa cikgu tu boleh ke jadi cikgu kimia yang baik??? MESTILAH TAK KAN???

SO KENAPA SURUH AKU JADI BURUH KASAR CAMNI?????? AKU TAK RETI LA!!!!!!! AKU TAK PANDAI. DAN AKU TAK SUKE!!!!!

This is not a challenge. This is BULLSHIT!!! Tau tak??

It has been a few weeks dah buat kerja-kerja buruh ni. Tangan aku ni, dah tak macam tangan orang perempuan. Kasar giler. Sedihnyer!!!!!

Ya Allah, tabahkanlah hatiku ni. Aku dah tak sanggup tengok students aku kena ketuk macam ni. Dorang tak tahu apa-apa. Bagi dorang, arahan cikgu, kena ikut. kena patuh. Aduhai kesiannye lar.. kalau la mereka tahu.. :(

Kalau dah takde duit nak upah kontraktor, tak payah la gatal-gatal nak buat kolam. Kalau nak buat jugak, ko sendiri la gali kolam tu, buang air tiap-tiap hari, dan buat simen and angkat batu-bata semua. Sanggup???

ARRRGHHH!! AKU TENSION!!! TENSION GILER!!!

3 comments:

masmOna said...

memang tak patut budak-budak khas tu di perlakukan macam tu sekali. macam tak de perasaan belas langsung lah 'die' tuh. ish.geram pulak.

Rynn said...

Mas: tau takpe.. yang mengadap 'die' hari2 ni lagi la sakit jiwa. nak membantah takleh, kang fail lak praktikal nih. menurut perintah aje lar. Tapi memang kesian tgk budak-budak tu.
:(

Nana Said said...

fyi, ko pg memn pon yang ade kelas pend khas nie, sm je senario die...ko mmg kn get use to it...mmg da jadi tradisi, dak2 tuh kn wat kj buruh camtuh...kalo cikgu2nye plak, jawatan mcm2...alasan sbb dieorg xbyk kj...waktu ngajar sket...dak2 nak jg pon sket...pastu xplu tekankan akademik...sbb bdk2 tuh cam tuh...siapa kita nak ubah sume tuh? jadi best thing we can do, get use to it...housemate aku cikgu PK...aku cukup paham ape yang die hadapi hari2...

p/s : fuck the system! lalalala~