Wednesday 5 February 2014

Hajah Madu.

Saje nak share satu cerita pasal sorang akak ni. Aku kenal masa kat program Train The Trainer (TTT) Dr. Azizan last week. Akak ni sort of berjaya menukar perspektif aku, well, before ni pun banyak kali dah told myself about this, and yeah, still learning to look at it from a different angle.

Sepanjang program tu, dari hari pertama lagi, sorang akak ni memang famous dlm program tu. Selalu disebut2 oleh DAO dan Jerry. Dia berjubah lengkap berpurdah. And they call it pakar madu. What's so special about her? I kept wondering..

Suddenly ditakdirkan Allah, masa hari ketiga, aku berpindah dari homestay masuk ke bilik hotel, kami share 6 orang satu apartment, dan salah sorang dari roomate aku ialah Hajah Madu yang femes tu! OMG! Apa lagi kan.. lepas dah ice breaking sket2, aku pun bertanya.. "Akak, saya nak tanya boleh? Apa maksud pakar madu tu? akak bukak bisnes jual madu atau akak ni hidup bermadu?" Tergelak besar dia dgr soalan aku. Hahaha..

Dia pun ceritalah.. She is actually a second wife. Her husband seorang ustaz yang ada 3 orang bini. And this is her second marriage. Her first marriage dia jadi isteri ketiga, tapi tak kekal lama. And I was like.. "WooOOOooooo...! Seriously???"

Tak tahu nak rasa apa masa tu. Tapi aku nak tahu lebih lanjut. So aku keep on asking. Apa akak rasa? Macam mana boleh handle semua tu?

Then ayat pertama dia yang aku ingat, kalau kita meletakkan Allah di tangga pertama dalam hidup kita, kemudian Rasulullah, yang ketiga baru suami, kita takkan rasa apa2. Suami itu bukan hak kita. Cuma Allah pinjamkan aje. Dah Allah kata kita kena kongsi, then kongsi je la. Terkedu jgk dengar. Ada betul jgak tu.

Banyak la kami bercerita pot pet pot pet tak abes2.. aku tanya, "Macam mana husband akak boleh cari masa untuk bahagikan between 3 orang isteri? bisnes lagi... Banyaknya masa dia?" Pastu dia ketawa je.. then dia ckp.. ko nak tahu macam mana laki akak? kalau akak berckp dengan dia, dia selalu blurr.. menung sana sini, panggil dua tiga kali baru menyahut.. haaa.. macam tu la gayanya.. padan muka kan.. ko nak sangat bini ramai, ko rasakan lah.. urusan tu blom selesai.. urusan ni belum selesai.. akak ok je.. uruskan hal akak.. urusan dia lantak dia.. pandai2 la bahagi masa.. kami tergelak besar je dgr dia cite camtu..

Ramai orang datang jumpa dengan dia masa break in between the program.. lelaki ramai, perempuan pun ramai.. Lelaki yang dtg approach dia, semua tanya.."Macam mana ye kak saya  ni nk tambah lagi sorang, calon dah ada, boleh kasi tips tak? kasi doa yang boleh sy amalkan?". Ada jgk memang dah ada 2 orang isteri, tanya macam mana nk suruh madu dia berbaik2.. sebab both madu dia asyik bergaduh.. haha.. Si lelaki2 ni abes kena basuh ngan kak hajah ni. Nak kawen lebih dari satu, mampu ke? Kalau bini pertama pun tak cukup itu ini, jangan berangan nak kawen dua. Ko bagi segala2nya pada isteri pertama, semua keperluan dia ko penuhi, rumah sebijik, keta sebijik, duit belanja tetap tiap2 bulan, anak2 pun sempurna cukup lengkap belaka, barulah ko boleh cari no.2. Kalau selagi tak lengkap semua ni, ko tak payah nak tambah 2. Hahah.. padan muko!

Then yang kes perempuan dtg jumpa dia lain plak nasihat dia. Ada perempuan datang ckp, "macam mana ni kak, suami saya nk tambah lagi sorang. Suami saya ada scandal.. bla bla bla.. . Then akak tu jawab. Dia nak kawen lagi satu ye? Ko bagi aje! Dia ingat seronok agaknya. Sebelum kawin semua manis. Dah kawin esok, semua busuk... So kesimpulannya, suami nak kawen, awk bagi je. Yang penting, awk kukuhkan ekonomi awk sendiri, jgn harapkan duit dia. Sibukkan diri. Bila dia bersama kita, bagi layan terbaik! Bila dia takde, kita teruskan hidup kita dengan bisnes dan anak2.. duit kita, duit kita. Duit dia, duit kita. Haaaa.. Tak payah nak baik hati tolong dia sana sini. Bila dia nk kawen dua, maksudnya dia mampu nak bagi nafkah pada semuaa bini dan anak2.. so jangan tolong. Biar dia berusaha sampai botak.. Hahahah.. Memang lawak dgr dia berckp. Dia kata, duit bisnes dia, sesen dia tak bagi pada suami. Hihi. .terbaik lah! Pastu dia ckp.. akak skang suh suami akak cari yang no.4 plak.. akak suruh dia cari yang muda2 anak dara. Senang sket keje akak. Biar yang muda tu bekerja keras. Dan budak muda ni, dia perangai pun manja. Kejap nak itu, kejap nk ini, mintak perhatian lebih, abang kat mana tu? abang buat apa tu? whatsapp sepanjang masa.. haa biar laki aku pening.. bhahahhaha.. seriusly, akak ni dtg dr planet mana? first time aku jumpa orang macam ni.

Dia pesan, don't go againts it. Nanti Allah betul2 uji. Jodoh tu dah termaktub. Sejak azali. Awak jadi isteri solehah terbaik di dunia sekalipun, kalau dah takdir suami akan cari isteri kedua or ketiga, terpaksa redha sebab itu takdir dari Allah.

Kalau kau isteri yang paling jahat sekalipun, kalau Allah dah letakkan jodoh dia hanya kau seorang, dia tetap akan setia jgk. So takde istilah tak pandai layan laki sebab tu laki cari lain. Nope. It's all sebab jodoh Allah. Ketentuan Allah.

Yang penting sekarang, hargai suami. Layan dia dengan terbaik. Cari syurga Allah dengan tiket seorang isteri. Cari pendapatan sendiri. Stabilkan ekonomi diri sendiri. Masa depan serah pada Allah. You'll be just fine. :)


No comments: